Skip to main content

درباره مشکلات حمل بار در بندرعباس بیشتر بدانید

بندرعباس یکی از بنادر مهم ایران است که در ترانزیت ها و باربری های کشورمان نقش بسزایی را ایفا میکند. از این رو باربری در بندرعباس بزرگترین مکان ترانزیتی کالا در کشور محسوب میشود. با ما همراه باشید تا این شهر مهم را بررسی کنیم.

[lwptoc]

شهرستان بندرعباس

بندرعباس مرکز استان هرمزگان است و یکی از جنوبی ترین شهرهای ایران است. این شهرستان در شمال تنگه هرمز قرار گرفته است. این شهر دارای 10 شهرستان، 21 بخش و 70 دهستان می باشد. بندرعباس از سمت شرق به شهرهای میناب و رودان، از سمت شمال به حاجی آباد، از سمت جنوب به خلیج فارس و جزیره قشم و از سمت غرب به بندر لنگه محدود شده است.

بنادر و اسکله های حوزه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان مشتمل بر بیش از ۷۰ بندر و اسکله با کاربردهای مختلف همانند بندر تجاری شهید رجایی ، بندر شهید باهنر ، بندر لنگه ، بندر کیش ، بندر بهمن قشم ، بندر جاسک  ، بندر خمیر ، بندر تیاب، و بنادر  و دیگر اسکله های صیادی ، صنعتی ، تدارکاتی می باشد که موقعیت آنها بر روی تصاویر ماهواره‌ای مشخص می‌باشد و کلیه آنها تحت نظارت اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان مستقر در بندر شهید رجایی فعالیت می‌نمایند.

 جانمایی بنادر و اسکله های استان هرمزگان ( سواحل مرکزی ) بر روی تصویر ماهواره ای ETM

نقطه اتکای بندرعباس جهت جابجایی و حمل بار، بندرهای شهید باهنر و شهید رجایی محسوب می شوند که این مهم هم به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی است که این بنادر دارند. این بنادر از لحاظ اقتصادی نقش بسیار مهمی برای استان هرمزگان ایفا میکنند.

از میان مرزهای کشور، بندر با سهم ۳۰ درصدی فعال ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار می رود. مهم ترین محور آن نیز محور بندرعباس سیرجان است و کامیون های تمام پایانه های باربری بندرعباس ازین محور تردد می کند. همچنین باعث شده اند که بندرعباس تبدیل به یک منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی، صادرات و واردات کالا، معادن و فلزات تبدیل شود.

اسکله شهید رجایی

اسکله شهید رجایی

اسکله شهید رجایی به واسطه موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد مهم ترین دروازه واردات و صادرات ایران تبدیل شده است. نزدیک بودن به دهانه ورودی خلیج فارس و تنگه هرمز و قرار گرفتن در محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال – جنوب به این مهم دست پیدا کرده است.

مجتمع شهید رجایی که عظیم ترین مجتمع بندری در کشور محسوب می شود، در مرکزی ترین نقطه نوار ساحلی جنوب کشور قرار گرفته است و بیش از 2300 کیلومتر مرز دریایی در استان هرمزگان دارد. این مجتمع به واسطه ی قرار گرفتن در کنار صنایع بزرگ استان هرمزگان  سایر استان های تولیدی کشور و هچنین به دلیل برخوردار بودن از زیر ساخت های مناسب حمل و نقلی و راه آهنی، هوایی و همچنین جاده تاریخی ابریشم، بیشترین نقش را در صنعت حمل و نقل کشور ایفا میکند. بندرعباس  با بیش از 80 بندر معروف در جهان مراوده کالا و بازرگانی دارد.

این مجتمع بندری با دارا بودن 2400 هکتار وسعت، 100 میلیون تن کالا را در سال پذیرش میکند. همچنین ظرفیت بهره مندی از 40 پست اسکله را دارا می باشد. مجتمع شهید رجایی با در اختیار داشتن بزرگترین و پیشرفته ترین ترمینال کانتینری کشور، و پس از افتتاح فاز دوم طرح توسعه از ظرفیت ۶میلیون TEU کانتینر در سال برخوردار بوده و حجم گسترده ای از عملیات جابجایی کالای عمومی خصوصاً محصولات فولادی ، فله خشک ، فله مایع  و فرآورده های نفتی خام در این بندر انجام می شود.

اسکله شهید باهنر

اسکله شهید باهنر

یکی از بنادر قدیمی استان هرمزگان، بندر شهید باهنر است که جزء 8 بندر فعال در ایران محسوب می شود. این اسکله و در جریان بررسی محل مناسب جهت ایجاد یک اسکله جدید در بندرعباس توسط کارشناسان احداث شد. کارشناسان با بررسی منطقه سورو و با توجه به عواملی طبیعی و تاریخی که داشت، آن را به عنوان محل مناسبی برای ایجاد اولین اسکله جدید و مدرن در بندرعباس در نظر گرفتند و در آبان ماه سال 1346 ساخت بنای این اسکله استارت خورد. اسم قبلی این اسکله ، سورو بود که بعد از انقلاب اسلامی در ایران به بندر شهید باهنر تغییر نام داد. بندر شهید باهنر یکی از بزرگترین و فعال ترین بنادر تجاری در ده های 50 و 60 بوده که فعالیت آن سالیانه به 8 میلیون تن می رسید.

موقعیت ممتـاز جغرافیایی در دسترسی به آب های آزاد جهان از طریق خلیج فارس، اتصـال به شبکه راه های بین المللی، نزدیکی به مناطق آزاد قشم و کیش و بنادر تجاری خلیج فارس این بندر را به پایگاهی استراتژیک و منحصر به فرد پس از مجتمع بندری شهید رجایی در منطقه تبدیل نموده است. از لحـاظ موقعیت دریایی، این بندر در پناه جزیره قشم قرار گرفته و از تأثیر امواج بلند دریای عمان و خلیج فارس مصون می باشد. بندر شهید باهنر سومین بندر صادراتی کشور است که در امور صادرات کالای غیر نفتی و حمل و نقل کالا و حمل و نقل مسافربری جایگاه ویژه ای دارد.

باربری های بندرعباس

بندرعباس از اولین بندرهای ایران که در زمینه های مختلف حمل بار نظیر ترانزیتی، دریایی، هوایی و قطار فعالیت دارد. بندرعباس به دلیل موقعیت جغرافیایی فوق العاده ای که دارد پذیرای کشتی های بسیار زیادی از سرار بندرهای جهان دارد.

پایانه هایی باربری که در بندرعباس فعالیت میکنند، قابلیت حمل انواع مختلف بار را دارا هستند. نظیر :

  • حمل بار تریلی ترانزیت
  • حمل بار کامیون جفت
  • حمل بار کامیون تک
  • حمل بار خاور
  • و حمل بار ماشین های سواری

قبل از اینکه آمریکا تحریم های ظالمانه خود علیه ایران را تشدید کند، بندرعباس هر ساله درصد بسیار زیادی از واردات کشور را بر عهده داشت. بعد از تحریم اخیر آمریکا، بارهای وارده به بنادر و اسکله های واقع در بندرعباس به شدت کاهش پیدا کرده و موجب وارد شدن خسارت به رانندگان کامیون، سامانه های حمل بار در بندرعباس شده است.

مشکلات باربری در بندرعباس

همانند سایر نقاط کشور از سیستم های سنتی در حمل بار استفاده می شود، باربری های بندرعباس نیز از این قاعده مستثنی نیستند بلکه مشکلات بیشتری نیز در این شهر وجود دارد. استفاده از سیستم های قدیمی مشکلات بسیار زیادی را جهت هماهنگی بین دارندگان بار و کامیون داران ایجاد کرده است.

از مشکلات اصلی حمل بار و پایانه های باربری در عباس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. نامناسب بودن نرخ کرایه های حمل بار
  2. مدت زمان خواب بسیار زیاد کامیون ها
  3. توزیع نابرابر بارها بین کامیون داران
  4. و …

این مشکلات قدیمی و پیش پا افتاده سبب شده است تا کامیون داران به دنبال حل این مشکلات راهی شوند.

این مشکلات باعث شده است تا مثلا یک کامیون دار حدود یک ماه منتظر اعلام بار در بندر عباس بمانند که موجب اتلاف هزینه های زیادی می شود. از پردرخواست ترین بارهایی کامیون داران در عباس می توان به اعلام بار کمپرسی و اعلام بار کفی اشاره کرد که در بندرعباس بسیار مرسوم است.

سامانه باربری بارکوب

کامیون داران و صاحبان بار در بندرعباس میتوانند با مراجعه به سایت بارکوب و صفحه باربری بندرعباس از خدمات باربری در این شهر مهم استفاده کنند و دیگر مشکلات سنتی حمل بار را نداشته باشند.

سوالی دارید؟ از کارشناسان ما بپرسید

همین حالا با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید

مطالب مرتبط:


    دیدگاهی ثبت نشده است

    آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود